Friday, April 24, 2009

hikmah hari jumaat

0636 , 25042009

dengan nama Allah yg maha pemurah dan maha mengetahui .

"antara banyak² perkara yg dihalalkan , CERAI adalah antara yg dibenci Allah"

kita tinggalkan dulu fatwa di atas .
dan kembali ke pagi jumaat yg baru berlaku . kurang dari 12 jam .

1100
tiba² hp aku bising² suruh aku angkat . tapi x sempat .
misscall dari ex bos aku . x buang masa , aku call la dia .
sebab jarang² dia ni call aku . dalam tempoh aku resign , ni lah pertama kali dia call .
boleh tahan rare la jugak .
so perbualan nya seperti berikut .

aku : yes , apa cerita ?
dia : u free x duan ?
aku : kenapa ya ?
dia : aku nak kasi projek la .
aku : bila start nya ?
dia : esok .
aku : wtf . awal lagi x boleh ke ? ok la , brapa ?
dia : cit . RM1500 , advance RM500 . boleh ?
aku : gua serabut la bro , ok kot , lepas semayang nanti gua komfom balik , boleh ?
dia : ok bro . pkl 3 ar ?
( end of conversation )

aku pun berkira-kira la . ok la kot . tgh² free ni . so , tanpa membuang masa ,
aku call kakak aku , pinjam duit blanja skit . biasa la . payment sangkut memanjang .
heheh :)

so setelah berjaya mendapatkan modal ,
aku calling² sahabat² handai di kota , bertanya status mereka .
malangnya . rumah sewa not available , tuan²nya outstation .
motosikal juga sama . etc etc etc .
takpe lah , makan nasik dulu .

1330
aku start motosikal kesayangan yg bernama BATTLE HOPPER ,
untuk ke masjid . sebelum tu singgah jemput kawan dulu . mcm biasa la .
sampai je rumah kawan aku , hujan . alhamdulillah , rahmat .
komfom xleh pegi sembahyang . haha .

1420
hujan reda , kitorng pun pegi la minum di nasmir . sambil² menonton gelagat para² penghuni pekan sungai petani berjalan-jalan bergaya sakan nak ke pekan . ( nasmir tu sebelah mall je )
gerek² org sungai petani ye skang ni . haha

1530
aku dah sampai rumah . aku pun call la ex bos aku
perbualan seperti berikut ;

aku : so , gua nk tanya la pasal ...
dia : sorry la bro , gua dah komfirm ngan org lain . sebab gua xde kat sini , so takut u x sempat .
dia : nanti ada projek lain gua call u lagi ek ?
aku : wtf .
( end of conversation )

mencarut carut aku .
tdo lagi baik . pfft .

1800
aku dikejutkan dengan bunyi²an televisyen dan hingar bingar adik² aku melalak di ruang tamu .
tertido rupanya . ces . nasib x terlepas asar lagi . hehe .

2030
malam ,
berbalik semula dengan fatwa di atas ,
cerita CERAI .
aku dapat tahu yg Seri Bayu ( seorang composer aku kagum ) di timpa penyakit .
penyakit saraf , iaitu tak boleh bergerak , mcm lumpuh la senang cerita .
dan yg menyedih kan , isteri beliau , Erima , memfailkan tuntutan cerai di mahkamah syariah .
sedih aku time tu , dah la kena musibah , isteri nak blah cmtu je .
aku doakan dia cepat la sembuh dan bangkit semula .
lepas tu baru padan isteri dia .

and kepada Erima , mintak² la kamu sedar ye , syurga di bawah tapak kaki suami ,
dan seorang lelaki yg gagah , ada seorang wanita yg tabah menyokongnya .
insyaallah .

2100
aku tgk drama melayu yg scriptnya seorang kawan baik aku tulis .
iaitu Embun Mutiara ,
ok la cerita dia , but ,
malangnya kerja² shooting yg tergesa gesa dan editing yg teruk membuatkan cerita tu FAIL .
selepas itu , sebuah lagi drama inggeris malaysia . yg aku pun tak brapa faham .
ada gaya yasmin ahmad , dan banyak significant² yg x bermakna .

sekian ulasan tentang drama

2200
kemudiannya , bermulalah filem america ,
"KINGDOM OF HEAVEN"
yg menceritakan tentang Jerusalem , sebelum berlakunya perang salib .
a very good story .
walaupun ada sedikit history twist ,
tapi tetap di atas garisan sejarah sebenar .
syabas . seronok aku tgk cerita² sedemikan .
cerita ttg Salahuddin , walaupun dia bukan watak utama .
dan aku teringat kata² raja jerusalem ,
"its not your religion that make you a good person , but your action , and nothing own a man , but the man himself"
berfikir sejenak . merenung masa depan .
history never been this fun . haha

tamat cerita buat hari ni ,
hari jumaat yg penuh teka teki dan hikmah² tersembunyi
wallahualam .

1 comment:

what do u seek , mortals ?

what do u seek , mortals ?
just email me r32_type@yahoo.com